Wanneer?

Nog niet bekend

Waar?

Nog niet bekend of niet van toepassing.

Wat?

Erfgoedteam: Erfgoedregistratie (digitaal)

Noord-Hollandse gemeenten registreren gemeentelijke monumenten en beschermde stads- en dorpsgezichten op uiteenlopende wijzen – dit varieert van het bijhouden van een Excelbestand tot het gebruik van verschillende software en GIS-systemen. Vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet zullen er minimale eisen worden gesteld aan de erfgoedregistratie.

Bij veel gemeenten bestaat er nog onduidelijkheid over de veranderende wettelijke verplichtingen en de daaraan gekoppelde termijnen. Waar moeten gemeenten straks minimaal aan voldoen? Met welke vormen van erfgoedregistratie kun je dat voor elkaar krijgen? En wanneer moeten gemeenten eventuele aanpassingen hebben doorgevoerd? Op woensdagochtend 26 oktober organiseren we van 10.00 tot 11.00 uur een Erfgoedteam om zoveel mogelijk antwoord te geven op deze en meer vragen.

Erfgoedstandaard

Ter introductie van het onderwerp zal erfgoedspecialist Anna Groentjes uitleggen hoe gemeente Alkmaar haar erfgoedregistratie uitvoert. Het afgelopen jaar heeft zij in opdracht van die gemeente de kwaliteit van de bestaande erfgoeddata verbeterd en meer toegankelijk gemaakt. Alkmaar maakte daarbij gebruik van de Erfgoedstandaard, die werd ontwikkeld door de werkgroep De Data-Beet van Federatie Grote Monumentengemeenten en wordt aanbevolen door de rijksoverheid. De standaard heeft als doel om bij te dragen aan een eenduidige manier van registreren en het ontsluiten van erfgoedgegevens en helpt gemeenten toe te werken naar een goede aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

Je kunt je niet meer aanmelden, maar nog wel deelnemen via deze Zoom-link

(Beeldverantwoording: Screenshot van het Erfgoedregistratiesysteem)

Inschrijven gesloten

Helaas is inschrijven voor dit evenement niet meer mogelijk. Ga op zoek naar een alternatief in onze agenda of neem persoonlijk contact op.