Op woensdag 15 mei van 09.30 tot 11.00 uur organiseren we een online Steunpunt Erfgoedteam over erfgoed in digitale kaartsystemen.

Waarom organiseren we deze bijeenkomst?

Voor een erfgoedambtenaar kan het een hele klus zijn om het erfgoed in een gemeente op een online kaart te krijgen. Welke collega maakt de geometrieën, wie heb je nodig voor de foto’s, wie schrijft de tekstjes in B1 en hoe betrek je de wethouder? Als ambtenaar word je zo bijna een projectmanager. En áls de kaart dan af is, hoe zorg je er dan voor dat die ook gebruikt wordt door de collega’s die vergunningen verlenen of riolering aanleggen? Ook wil je de kaart misschien wel gebruiken voor het meer zichtbaar maken van je erfgoed voor bezoekers en bewoners.

Wat ga je leren?

Tijdens deze bijeenkomst leer je meer over hoe zo’n kaartsysteem nou eigenlijk werkt. Vanessa van der Ploeg, product owner GEO bij gemeente Haarlemmermeer, neemt ons mee in de technische kant van zo’n kaart: welke termen zijn handig om te kennen, hoe bereid je de data voor en welke collega’s heb je allemaal nodig? Daarnaast willen we je inspireren met goede voorbeelden van publiekstoegankelijke erfgoedkaarten. Eva de Bruijne, erfgoedmedewerker bij gemeente Hoorn, zal ons meer vertellen hoe de Erfgoedkaart van Hoorn tot stand is gekomen. Ten slotte is er ook aandacht voor de Kaartviewer van het Steunpunt.

Voor wie en aanmelden

Deze bijeenkomst is bedoeld voor erfgoedambtenaren en andere geïnteresseerden van Noord-Hollandse gemeenten. Voel je vrij om deze uitnodiging verder te verspreiden. Je kunt je aanmelden via de onderstaande knop. Als je nog vragen hebt kun je contact opnemen met Primo Reh of Inge den Oudsten via info@steunpuntcultureelerfgoed.nl.

(Beeldverantwoording: RCE)

Datum en tijd
15 mei van 09:30 tot 11:00
Orgnisator
Steunpunt Cultureel Erfgoed Noord-Holland
Locatie
Evaluatie
Wat vond je van deze bijeenkomst?
indien niet van toepassing, kies 'particulier'